Organizarea examenului de MCS - tematică, cerințe, notare, bibliografie

 

Număr ordine Denumire temă (titlul cursului) Obiectiv educațional (noțiunile cerute)
1 Introducere. Importanță MCS Motivează și explică necesitatea deprinderii regulilor de concepere și implementare a studiilor medicale, respectiv a regulilor de diseminare și redactare a rezultatelor cercetării, ca viitori practicieni “producători” de cercetare medicală
Motivează și explică necesitatea deprinderii regulilor de concepere și implementare a studiilor medicale, respectiv a regulilor de diseminare și redactare a rezultatelor cercetării, ca viitori practicieni “consumatori” de cercetare medicală
Definește informația medicală, culegerea și prelucrarea acesteia (informatica medicală)
Definește variabilitatea biologică și variabilele medicale
Clasifică variabilele medicale în funcție de tipul acestora
Explică modalități corecte de culegere a informației medicale și de codificare a acesteia sub formă de date medicale
Explică modalități corecte de prezentare a datelor medicale și de interpretare a acestora sub formă de informație medicală
Exemplifică tipurile de variabile medicale
Recunoaște tipul variabilelor medicale în situații concrete
Culege și codifică corect informația medicală (transformă corect informația în date)
Prezintă corect datele medicale (reconstituie corect informația din date)
2 Etapele cercetării medicale. Documentarea bibliografică Explică utilitatea documentării bibliografice în cercetarea și practica medicală
Exemplifică bazele de date medicale bibliografice frecvent folosite
Numește etapele cercetării în care documentarea bibliografică este necesară
Definește componentele unei strategii de căutare bibliografică, utilizând tehnica PICO
Enumeră componentele fișei bibliografice
Explică utilitatea referințelor bibliografice în cercetare
Trece în revistă principalele sisteme de referințe bibliografice utilizate în redactarea textelor medicale
Enumeră componentele sistemului Vancouver pentru  diferite tipuri de referințe bibliografice
Formulează adecvat întrebări pentru cercetare
Asociază ipoteze de cercetare corecte unor întrebări pertinente de cercetare
Formulează componentele unei strategii de căutare bibliografică, utilizând tehnica PICO, pentru situații concrete
Utilizează computerul pentru informare: Aplică strategii de căutare bibliografică, utilizând tehnica PICO în Pubmed (MEDLINE).
Aplică strategii de căutare pentru a identifica surse medicale în biblioteca UMF Cluj
Alege articole relevante pentru întrebarea de cercetare
Redactează corect diferite tipuri de referințe bibliografice conform sistemului Vancouver
Realizează o fișă bibliografică în format electronic pe o temă de cercetare dată
3 Etapele cercetării medicale. Protocolul cercetării. Variabilele de studiu. Tipuri de cercetare. Echipa de cercetare Formulează etapele unui studiu medical
Numește și explică părțile componente ale unui protocol de cercetare medicală
Numește și explică tipurile de culegere a datelor în studii medicale
Numește și explică tipurile de eșantionare (probabilistică și neprobabilistică) în studiile medicale
Identifică elementele componente ale protocolului de cercetare pentru scenarii de cercetare concrete
Formulează scopul și obiectivele studiului pentru scenarii concrete de cercetare
Formulează ipotezele studiului pentru scenarii concrete de cercetare
Recunoaște corect domeniul de cercetare clinică al unui studiu medical
Recunoaște și clasifică studiile medicale după tipul acestora (în funcție de obiective și rezultatele vizate)
Definește corect populația țintă și accesibilă a unui studiu medical dat
Formulează corect criteriile de includere și excludere în eșantionul de studiu pentru un scenariu de cercetare dat
Numește și identifică tipul de culegere a datelor pentru un scenariu de cercetare dat (în funcție de durata/modul de acces la date, în funcție de eșantionare, în funcție  de modul de alcătuire a grupelor de subiecți luați în studiu)
Enumeră metode de descriere a datelor pentru tipurile de variabile din studii medicale concrete (prin tabele, grafice și statistici descriptive)
Aplică  metode de descriere a datelor pentru tipurile de variabile din studii medicale concrete în programe statistice (tabele, grafice și statistici descriptive)
Explică înțelesul rezultatelor descriptive din studii medicale concrete (tabele, grafice și statistici descriptive)
Enumeră metode de analiză a datelor pentru tipurile de variabile din studii medicale concrete (teste statistice, corelații, modele de regresie, indicatori medicali)
Aplică  metode de analiză a datelor pentru tipurile de variabile din studii medicale concrete în programe statistice (teste statistice, corelații, modele de regresie, indicatori medicali)
Explică înțelesul rezultatelor analitice din studii medicale concrete (teste statistice, corelații, modele de regresie, indicatori medicali)
4 Studii descriptive și prognostice Definește studiile de evaluare a unor factori prognostici (asociați diferitelor patologii)
Numește și explică diferite tipuri de studii  de evaluare a unor factori prognostici (asociați diferitelor patologii)
Explică metodologia de realizare a studiilor de evaluare a unor factori prognostici (asociați diferitelor patologii)

Construiește tabele de contingență în baza datelor din scenarii concrete de cercetare a unor factori prognostici, sau  în baza unor fișiere de date.
Testează existența legăturii între factori prognostici și îmbolnăviri
Calculează indicatori medicali ce cuantifică importanța legăturii între factori prognostici și îmbolnăviri.
Evaluează existența unei legături de cauzalitate între prezența unor factori prognostici și apariția unor boli de interes
Decide și justifică indicatorul potrivit pentru cuantificarea relației dintre factori prognostici și îmbolnăviri
Interpretează statistic  indicatorul potrivit pentru cuantificarea relației  dintre factori prognostici și îmbolnăviri (estimatorul punctual și intervalul de încredere 95%)
Interpretează clinic indicatorul potrivit pentru cuantificarea relației  dintre factori prognostici și îmbolnăviri (estimatorul punctual și intervalul de încredere 95%); evaluează precizia și validitatea acestor rezultatelor
5 Studii de evaluare a unui test diagnostic Definește studiile de evaluare a unor teste diagnostice
Numește și explică cele 4 faze de evaluare a unor teste diagnostice
Explică metodologia de realizare a studiilor de evaluare a unor teste diagnostice 
Construiește tabele de contingență în baza datelor din scenarii concrete de evaluare a unor teste diagnostice, sau  în baza unor fișiere de date.
Calculează indicatori medicali de calitate a unor teste diagnostice
Decide și justifică indicatorul potrivit pentru cuantificarea calităților vizate ale unui test diagnostic (de depistare / de confirmare)
Interpretează statistic  indicatorul potrivit pentru cuantificarea calităților vizate ale unui test diagnostic de depistare sau de confirmare (estimatorul punctual și intervalul de încredere 95%)
Interpretează clinic  indicatorul potrivit pentru cuantificarea calităților vizate ale unui test diagnostic de depistare sau de confirmare (estimatorul punctual și intervalul de încredere 95%); evaluează precizia și validitatea acestor rezultatelor
6 Studii de evaluare a unei atitudini terapeutice Definește studiile de evaluare a unor atitudini terapeutice
Numește și explică diferite tipuri de studii  de evaluare a unor atitudini terapeutice
Explică metodologii posibile de realizare a studiilor de evaluare experimentală a unor atitudini terapeutice (trialuri clinice de fază I, II, III, IV)
 Construiește tabele de contingență în baza datelor din scenarii concrete de cercetare a unor atitudini terapeutice, sau  în baza unor fișiere de date.
Testează existența legăturii între factori terapeutici și evenimente experimentale definite în studiu; evaluează existența unei legături de cauzalitate între aceștia
Calculează indicatori medicali ce cuantifică eficiența sau eficacitatea terapeutică.
Decide și justifică alegerea unor indicatori medicali potriviți pentru cuantificarea eficienței sau eficacității terapeutice.
Interpretează statistic  indicatori potriviți pentru cuantificarea eficienței sau eficacității terapeutice (estimatorul punctual și intervalul de încredere 95%)
Interpretează clinic indicatori potriviți pentru cuantificarea eficienței sau eficacității terapeutice (estimatorul punctual și intervalul de încredere 95%); evaluează precizia și validitatea acestor rezultatelor
7 Analiza datelor de supraviețuire Definește studiile de supraviețuire (care evaluează timpul scurs până la apariția unui eveniment)
Numește și explică cele mai importante caracteristici ale datelor de supraviețuire
Explică metodologia de realizare a studiilor de supraviețuire
Testează existența legăturii între factori prognostici și timpul/probabilitatea de supraviețuire
Calculează indicatori medicali ce cuantifică importanța legăturii între factori prognostici și timpul/probabilitatea de supraviețuire.
Interpretează statistic indicatorul potrivit pentru cuantificarea relației  dintre factori prognostici și timpul/probabilitatea de supraviețuire (estimatorul punctual și intervalul de încredere 95%)
Interpretează clinic indicatorul potrivit pentru cuantificarea relației  dintre factori prognostici și timpul/probabilitatea de supraviețuire (estimatorul punctual și intervalul de încredere 95%); evaluează precizia și validitatea acestor rezultatelor
8 Validitatea studiilor. Evidențierea erorilor în studiile medicale Definește eroarea aleatoare
Definește erorile sistematice (bias)
Definește modificarea efectului
Definește și exemplifică fenomenul de confundare
Clasifică și definește principalele tipuri de erori sistematice (bias) de selecție (definiție necorespunzătoare a eșantionului, bias de riscuri în competiție, biasul accesului la îngrijirea sănătății, biasul Neyman, prin informații lipsă, prin lipsa răspunsului, biasul voluntarilor sănătoși, lipsa acurateții cadrului de eșantionare, proceduri diagnostice aplicate necorespunzător, bias de spectru, bias de muncitor sănătos, biasul Berkson, bias de includere și de excludere, bias prin pierduți din vedere, retrageri pe parcursul urmăririi)
Numește metodele de studiu prin care se previn/diminuează/controlează erorile sistematice (bias) de selecție
Clasifică și definește principalele tipuri de erori sistematice (bias) de observare/informare (bias de clasificare greșită, biasul observatorului, bias de reamintire, bias de raportare, biasul bolnavului care renunță, ambiguitatea temporală, aberația ecologică, regresia spre medie)
Numește metodele de studiu prin care se previn/diminuează/controlează erorile sistematice (bias) de observare/informare
Clasifică și definește principalele tipuri de erori sistematice (bias) de analiză (bias prin lipsa unei analize de tip inteție de a trata, bias prin abandon diferențiat)
Numește metodele de studiu prin care se previn/diminuează/controlează confundarea
Numește biasuri ale celui care citește studii științifice
Explică și deosebește între ele precizia și acuratețea rezultatelor unei cercetări
Explică și deosebește între ele validitatea și relevanța rezultatelor unei cercetări
Recunoaște erori sistematice de selecție pentru scenarii concrete de studii medicale
Explică modul în care se modifică rezultatele studiilor prin prezența erorilor sistematice de selecție, pentru scenarii concrete de studii medicale
Recunoaște erori sistematice de informare/observare pentru scenarii concrete de studii medicale
Explică modul în care se modifică rezultatele studiilor prin prezența erorilor sistematice de informare/observare, pentru scenarii concrete de studii medicale
Recunoaște erori sistematice de analiză pentru scenarii concrete de studii medicale
Explică modul în care se modifică rezultatele studiilor prin prezența erorilor sistematice de analiză, pentru scenarii concrete de studii medicale
Recunoaște confundarea pentru scenarii concrete de studii medicale
Explică modul în care se modifică rezultatele studiilor prin prezența confundării, pentru scenarii concrete de studii medicale
9 Medicina bazată pe dovezi Definește Medicina Bazată pe dovezi (Evidence Based Medicine - EBM) și cercetarea bazată pe dovezi
Clasifică tipurile de studii în ierarhia dovezilor (evidences) pentru domeniul diagnostic, prognostic, profilactic, terapeutic
Numește etapele practicii medicale bazate pe dovezi
Numește și explică criteriile de evaluare a validității studiilor din domeniu diagnostic, prognostic, profilactic, terapeutic
Numește și explică relevanța rezultatelor studiilor în practica medicală/cercetarea medicală
Evaluează critic dovezile din literatură privind studii de teste diagnostice și de screening – pe exemple de studii medicale concrete
Evaluează critic dovezile din literatură privind studii de factori de risc, profilactici – pe exemple de studii medicale concrete
Evaluează critic dovezile din literatură privind studii terapeutice – pe exemple de studii medicale concrete
Evaluează critic dovezile din referate sistematice (systematic reviews) – pe exemple de studii medicale concrete
Aplică principiile EBM în cercetarea fundamentală
Ierarhizează/gradează rezultatele căutărilor efectuate pe Pubmed în funcție de tipul studiilor, conform ierarhiei dovezilor, pe fiecare domeniu  în parte: diagnostic, prognostic, profilactic, terapeutic
Explică în termeni medicali (colegilor medici) și evaluează critic rezultatele științifice găsite în literatura de specialitate
Explică în termeni laici (pacientului) rezultatele științifice găsite în literatura de specialitate 
10 Meta-analiza Definește meta-analiza și referatul sistematic (systematic review)
Explică metodologia de realizare a meta-analizei și a referatului sistematic
Explică problema mărimii efectului
Explică diagrama forest plot.
Decide și justifică indicatorul potrivit pentru meta-analiza a diferite tipuri de rezultate urmărite (dicotomiale, cantitative, de supraviețuire)
Interpretează statistic o diagramă forest plot (estimatorul punctual și intervalul de încredere 95%)
Interpretează clinic rezultatele unei meta-analize (estimatorul punctual și intervalul de încredere 95%)
Evaluează precizia și validitatea rezultatelor unei meta-analize
11 Alegerea metodelor statistice Definește testele statistice
Explică estimatorii punctuali și intervalele de încredere
Justifică avantajele intervalelor de încredere față de rezultatele testelor statistice
Numește factorii în funcție de care se aleg metodele statistice
Formulează ipoteza nulă și alternativă a unui test statistic pentru situații de cercetare medicală concrete
Identifică metode statistice potrivite pentru comparații de grupuri independente, în situații concrete de cercetare medicală
Identifică metode statistice potrivite pentru comparații de grupuri dependente, în situații concrete de cercetare medicală
Identifică metode statistice potrivite pentru evaluarea relației între două sau mai multe variabile, pentru situații concrete de cercetare medicală
12 Redactarea medicală si comunicarea rezultatelor cercetării Enumeră și descrie principalele tipuri de texte medicale întâlnite în redactarea științifică medicală
Enumeră și explică obiectivele și calitățile redactării științifice medicale
Enumeră și explică principiile redactării științifice medicale
Descrie structura capitolelor unei teze de licență în medicină
Precizează conținutul și regulile de redactare ale fiecărui capitol al unei teze de licență în medicină
Descrie structura capitolelor unui articol original medical
Precizează conținutul și regulile de redactare ale fiecărui capitol al unui articol original medical
Explică structura, conținutul și regulile de redactare ale unei comunicări orale pentru susținerea unei lucrări științifice medicale (articol sau teză de licență în medicină)
Explică structura, conținutul și regulile de redactare ale unei prezentări afișate (poster) pentru susținerea unei lucrări științifice medicale
Explică și discută principiile etice care guvernează redactarea științifică medicală
Evaluează critic din punct de vedere al structurii și conținutului redactării științifice un articol sau fragment de articol oferit spre lectură și evaluare critică
Numește, alege și realizează tipul adecvat de grafic pentru prezentarea rezultatelor în funcție de tipul și natura distribuției datelor (grafice sectoriale, de tip coloane, box and whiskers, grafice de medii, histograme, nor de puncte, curbe de supraviețuire Kaplan-Meier)
Explică și aplică regulile de redactare corectă a rezultatelor unei cercetări, sub formă de text, tabele și grafice
Realizează diapozitivele unei prezentări orale de susținere a unei lucrări (articol sau teză) cu respectarea regulilor redactării științifice medicale
Susține (prin sondaj) prezentarea orală a unei lucrări (articol sau teză), cu respectarea regulilor comunicării orale științifice
13 Considerente etice
(nu se solicită la examen)
Enumeră etape importante în evoluția istorică a eticii cercetării medicale
Enumeră componența și atribuțiile unei comisii de etica cercetării medicale
Enumeră principiile etice care guvernează cercetarea medicală
Precizează și discută principiile etice care guvernează cercetarea medicală
Enumeră și explică tipurile de fraudă în cercetarea și publicarea medicală
Precizează organisme regulatoare în etica cercetării și publicării medicale și specifică atribuțiile acestora
Identifică și explică necesitatea aplicării unor principii etice în contextul diferitelor tipuri de studii medicale concrete
Precizează proceduri de aplicare a principiilor etice în contextul unor proiecte de cercetare medicală concrete
14 Modelarea și simularea în cercetarea medicală
(nu se solicită la examen)
Definește modelarea și simularea în cercetare și explică utilitatea acestora
Enumeră și exemplifică tipuri de modele utile în cercetarea medicală (mentale/fizice/biologice/matematice; continue/discrete; deterministe/stocastice)
Enumeră și explică etapele de dezvoltare a unui model matematic
Enumeră și explică tipuri de simulare a unui model matematic
Exemplifică modele matematice și simulări ale acestora în diferite domenii ale cercetării medicale
Evaluează natura legăturii  între variabile cantitative prin coeficienți de corelație și grafice nor de puncte
Realizează și interpretează modele de regresie liniară simplă și multiplă

 

 Condiții de promovare și bonusuri la examenul de MCS
Examenul va fi oral format din 3 întrebări scurte la care studentul va răspunde pe loc fără timp de pregătire a răspunsului. Studentul va fi asistat de titularul de curs și de un asistent care îl vor nota alternativ:
• o întrebare (i1) cu caracter general, care apelează la memorie – 3 minute
• o întrebare (i2) aplicativă din LP sau interpretare de rezultate – 3 minute
• o întrebare (i3) de verificare a înțelegerii materiei – 3 minute
Fiecare răspuns se notează de la 1 la 10. Pentru promovare trebuie ca media răspunsurilor să fie mai mare sau egală cu 5 și iar din trei răspunsuri cel puțin două să aibă punctajul mai mare sau egal cu 5.
Comunicarea rezultatului final se va face pe canalul de chat individual la sfârșitul zilei de examinare (nu imediat).
Probleme de organizare:
• În caz de întrerupere a conexiunii se reia examinarea cu altă întrebare, dupa restabilirea conexiunii (întrebarea curentă este considerată nulă)
• Studenții care nu apar online în timp util de la adăugarea în canal/întâlnire, vor fi anunțați pe chat că au fost reprogramați la sfârșitul zilei
• Studenții care nu apar online în ziua examenului, sunt absenți si nu mai pot fi reprogramati in aceeasi sesiune.
• Deoarece pentru a preveni posibilele intertpretări legate de alegerea subiectului de examen acesta va fi extras aleator de unul din examinatori, se recomandă utilizarea calculatoarelor fixe sau portabile și nu a dispozitivelor mobile cu ecran mic
• Studenții vor intra în Teams la data și ora indicată de disciplină și vor aștepta să fie chemați într-o sesiune live (Întâlnire/Meeting) de către un cadru didactic examinator.
• Studenții au obligația de a-și testa camerele și microfoanele între ei deoarece nu pot fi acceptați în examen dacă nu transmit imaginea camerei și sunetul.
• Se recomanda utilizarea unei conexiuni fixe la Internet și dacă este posibil să aveți și o conexiune de siguranță (4G partajat de pe un telefon)

Nota finală se calculează astfel:
• Media aritmetică a răspunsului oral * 0,8
• Evaluarea activității de la curs (cu o notă de la 1 la 10) * 0,1
• Evaluarea activității de la laboratoare (cu o notă de la 1 la 10) * 0,1
• Rotunjire în sus automată

Bibliografie

  • Cursul disciplinei:
    • Metodologia cercetării științifice medicale, Tudor Drugan (coordonator), Editura Iuliu Hațieganu, Cluj-Napoca, 2017
  • Cursuri Online:
  • LP online:
Citit 374 ori